Mustat laatikot sisältävät tietoa jokaisesta lennon aikana tapahtuvasta pienestä asiasta. Niitä kutsutaan myös lentotietojen tallennustilaksi (FDR). Ääninauhuria kutsutaan ohjaamon äänitallentimeksi. Laatikon avulla voidaan selvittää, mitä lentokoneen lentäjät ovat ilmoittaneet ja puhuneet lennon aikana. Se on turvaelementti, jonka pitäisi auttaa turvaamaan lentoliikenteen toiminta. Jos jokin menee pieleen matkan aikana, nämä tiedot tallennetaan laatikon muistiin. Tällä tavoin voidaan varmistua, mikäli vastaavia ongelmatapauksia ilmaantuu ilmassa. Musta laatikko on hyvä perusta kehittää uusia lentokoneita. Vaikka laatikko on nimetty mustaksi, on se oikeasti enemmän punainen tai oranssi. Näin laatikon löytäminen on helpompaa koneen törmäyksen jälkeen.
Mustan laatikon fyysiset vaatimukset
Jotta musta laatikko ei murskautuisi mahdollisen lentokoneen törmäyksen aikana, se asetetaan lentokoneen takaluukkuun. Lentokone putoaa yleensä keula edellä, koska se on raskaampi kuin peräpää. Laatikon tulisi kestää 3400G:n vaikutus. Vertailun vuoksi 70kg ihminen, joka altistuu 6G:n voimalle, kokee 650kg:n painon. Näin ollen laatikko on äärimmäisen kestävä. Samalla laatikon on kyettävä kestämään 1100 celsius asteen lämpötila yli puolen tunnin ajan. Sen pitäisi pystyä kestämään yli 6000 metrin syvyys, mikäli lentokone sattuu tippumaan mereen. Mustan laatikon löytäminen törmäyksen jälkeen voi olla todella hankalaa. Siksi se on varustettu yhteyssingaalilla (pinger), jotta sen löytäminen olisi helpompaa.
Musta laatikko löytyy yleensä aina
Lentokoneen putoamisen yhteydessä laatikon voi löytää lähes aina riippumatta siitä, mille kone ja sen matkustajat ovat altistuneet. Musta laatikko on niin hyvin teknisesti valmistettu ja materiaaliselta laadultaan kestävä, ettei laatikon tuhoutumista tarvitse pelätä. Sillä on kuitenkin joitakin rajoituksia. Se lähettää vain rajoitetun ajan yhteyssingaalia (hätäsingaali, eng. Pinger) ennen kuin akku tyhjenee. Tämä oli syynä siihen, miksi kukaan ei löytänyt laatikkoa Malesian koneesta, joka yhtäkkiä katosi vuonna 2014. Tämän vuoksi ei pystytty selvittämään, mitä koneelle tapahtui onnettomuuden aikana.