Puhuttaessa ilmailuhistoriasta on väistämätöntä mainita amerikkalaiset Wrightin-veljekset. Wilbur ja Orville olivat kaksi veljestä neljän vuoden ikäerolla. Koko elämänsä ajan heillä oli unelma siitä, että pystyisivät lentää edes kerran. Joulukuussa 1903 he tekivät maailman ensimmäisen henkilökohtaisen lennon moottorikoneella. Lento ei ollut kovin pitkä, mutta 59 sekunnin aikana he onnistuivat lentämään lähes puoli kilometriä. Taistelu ilmaan pääsystä ei kuitenkaan ollut helppo. Ennen veljeksiä, monet olivat yrittäneet menestyksettömästi tehdä lentoaluksia, joiden tiheys olisi suurempi kuin ympäröivän ilman. Wrightin-veljeksien lennosta tuli myöhemmin tärkein ja vallankumouksellisin osa lentohistoriaa.

Tanskalaisesta osa lentohistoriaa

Veljekset Wilbur ja Orville pysyivät ilmassa yli 9 minuuttia 24. lokakuuta, Pohjois-Carolinassa.

Veljekset Wilbur ja Orville pysyivät ilmassa yli 9 minuuttia 24. lokakuuta, Pohjois-Carolinassa.

Amerikkalaiset ja englantilaiset eivät olleet ainoita, jotka halusivat olla mukana lentokeskustelussa. Myös tanskalaisella Jacob Ellehammerilla on erittäin tärkeä rooli osana lentohistoriaa. Ellehammer tunnetaan lentämisen edelläkävijänä ja keksijänä. Hän teki ensimmäisen lentokokeilunsa vuoden 1906 alussa Lindholmassa, mutta lopputulos ei ollut Ellehammerin toivoma. Hän tiesi, että jotain täytyi muuttaa radikaalisti, jotta testit voisivat onnistua hänen toivomallaan tavalla. Ellehammer uskoi epäonnistumisen johtuvan mottorin tehon puutteesta, jonka vuoksi hän rakensi koneelle uuden moottorin. Uudessa moottorissa oli 18 hevosvoimaa, kaksinkertainen määrä edelliseen verrattuna. Elokuussa 1906 Ellehammer onnistui nostamaan koneen irti maasta, ja vain kuukautta myöhemmin kone pysyi ilmassa. Nykyään Ellehammeria pidetään yhtenä Euroopan suurimmista lentokoneiden ja lentämisen edelläkävijöistä.

Suihkukoneiden vallankumouksellinen historia

Ensimmäisestä lennosta ehti kulua yli 30 vuotta ennen kuin suihkukone onnistuttiin valmistamaan. Ensimmäinen suihkukone oli saksalainen ilma-alus nimeltä Heinkel. Se oli erittäin nopea ja pystyi lentämään 650km tunnissa, ollen tuohon aikaan selkeästi nopein kone. Suihkukoneet ovat hyvin erilaisia verrattuna potkuri-ilma-aluksiin siksi, että niiden suorituskyky ilmassa on parempi. Suihkukoneet kestävät paremmin korkeuksia, mikä tekee niistä ihanteellisia ilmasotajoukoille. Myöhemmin on onnistuttu tekemään koneita, jotka kulkevat ääntä nopeammin. Kyseiset koneet eivät ole perinteisiä matkustajakoneita, vaan ne ovat ensisijaisesti sotilaskäyttöön tarkoitettuja ilma-aluksia.